Linfröolja

linfröoljaLinfröoljan utvinns från linfrön, vilka i sin tur kommer från växten lin. Mer än hälften av linfröoljans innehåll består av de fleromättade fettsyrorna omega-3, vilket gjort att oljan blivit oerhört populär på senare år. Andra vanliga källor till omega-3 är fet fisk och tillskott med fiskolja. Till skillnad från dessa är linfröoljan helt vegetabilisk och den kan därmed användas av både vegetarianer och veganer.

Fem anledningar till att äta linfröolja

  • Innehåller mer än 65 % fleromättat fett
  • Vegetabilisk
  • Enkel att använda i matlagning
  • Omega-3 förebygger hjärt- och kärlsjukdomar
  • Innehåller vitamin A & E
linfoolja

Flytade Linfröolja

_6449

Linfröolja Kapslar

Innehåll och hälsofördelar

Linfröolja innehåller 100 % fett, varav 65 % utgörs av de hälsosamma fleromättade fettsyrorna. Till de fleromättade fettsyrorna räknas omega-3, -6 och -9. Dessa fettsyror är essentiella för människan eftersom våra kroppar inte kan tillverka dem på egen hand. Med andra ord måste vi regelbundet tillföra dem via kosten. Livsmedel som är rika på omega-3 är bland annat fet fisk, så som lax och makrill. För att täcka det dagliga behovet av omega-3 måste vi dock äta en portion lax om dagen.

Omega-3 finns även i andra livsmedel, bland annat rapsolja och linfröolja. Linfröolja innehåller mycket stora mängder omega-3 och anses av många vara den bästa källan till dessa fettsyror. Linfröolja har ett naturligt innehåll av vitamin E, ett vitamin som skyddar fleromättade fettsyror från att härskna. Innehållet av vitamin E gör att linfröolja har bättre hållbarhet än exempelvis fiskolja som inte innehåller vitamin E naturligt.

Det har forskats mycket på omega-3-fettsyror och man har funnit att dessa fettsyror kan förebygga flera olika sjukdomar. Störst effekt har man sett på hjärt-kärlsjukdomar. Detta beror på att omega-3 gör blodet mer lättflytande, vilket minskar risken för blodpropp, samt att det har positiva effekter på blodkärlens väggar, kolesterolvärdet och på blodtrycket. Omega-3 behövs också för kroppens celler så att dessa kan repareras på rätt sätt.

Men det tar inte slut där. Omega-3 fettsyran DHA har även setts vara positivt för hjärnfunktionen och synförmågan. Dessutom är omega-3 även av stor vikt för att foster och små barn ska kunna växa och utvecklas normalt. I forskningsvärlden har man nu även börjat se vikten av att ett balanserat intag av omega-3 och omega-6, och det finns till och med flertalet studier som tyder på att det är mycket gynnsamt för hälsan att ha ett lite högre intag omega-3 jämfört med omega-6.

Omega-3 är bra för:

  • Hjärt- och kärlhälsan
  • Den kognitiva förmågan
  • Synförmågan
  • Foster och småbarns utveckling

Linfröoljan innehåller även fytoöstrogener som tros kunna vara positivt för att minska risken för olika typer av cancer. Mer forskning behövs dock innan man kan dra några säkra slutsatser av oljans effekter.

Utöver alla nyttiga fetter som man kan tillgodogöra sig från linfröoljan kan man även få i sig en del vitamin K genom att använda sig av denna näringsrika olja. Vitamin K är nödvändigt för att blodet ska kunna koagulera och levra sig, och utan detta vitamin skulle sår inte kunna läka. Förutom det är vitamin K även viktigt för bentätheten då det samarbetar med kalcium och vitamin D i kroppen. Vitamin D är nämligen mycket viktigt för att kroppen ska kunna ta upp kalcium bra, men sedan behövs vitamin K för att styra vilka kroppsliga processer kalciumet ska användas till. I kroppen är kalcium bland annat viktigt för skelettet- och tandbildningen.

Vitamin K behövs för:

  • Att blodet ska kunna koagulera
  • Att reglera användandet av kalcium i kroppen
  • Benhälsan

Det som gör linfröoljan så bra är att den är mycket lätt att använda dagligen samt att den innehåller mest omega-3 av alla vegetabiliska oljor och att den är helt vegetabilisk.

Viktigt att veta är att det finns flera faktorer som kan störa kroppens upptag av omega-3 från kosten. Detta gäller bland annat socker, transfetter, alkohol och rökning. För att säkerställa att kroppen tar upp maximalt av omega-3-fettsyrorna är det med andra ord att man undviker dessa hämmande ämnen.

Näringsvärde

Linfröoljan innehåller enbart fett och det är främst enkel- och fleromättade fettsyror. Dessutom innehåller linfröolja olika vitaminer som är viktiga för kroppen. I tabellen nedan ser du linfröoljans innehåll av olika näringsämnen.

Näringsämne Enhet Mängd
Energi kcal 884
Energi kJ 3700
Kolhydrater g 0
Fett g 100
–          Varav mättat fett g 7,93
–          Varav enkelomättat fett g 20,44
–          Varav fleromättat fett g 66,85
Protein g 0
Vitamin A µg 5,6
β-karoten µg 61
Vitamin E mg 6,67

Tillskott med linfröolja

För dig som tycker det är jobbigt att konstra med linfröoljan i maten finns det smidiga kosttillskott med linfröolja. Dessa tillskott kommer både i flytande- och i kapselform. Likt många oljor kan linfröoljan härskna om den inte kyls, och linfröoljan behöver även en speciell typ av förpackning på grund av att den lätt förstörs av hetta, dagsljus och syre. Högkvalitativa linfröoljetillskott framställs från färskpressade linfrön och känns igen på dess mörka förpackning. Dessa kvalitetsoljor tillverkas även vid en mycket låg temperatur i frånvaro av ljus och syre.

Såhär använder du linfröolja

Linfröoljan är otroligt användbar. Den fungerar utmärkt att använda som salladsdressing och ringla över en god och nyttig sallad. Om man inte är så förtjust i linfröoljans smak kan man använda den som ingrediens i andra dressingar eller tillsätta den i såser för att tillföra en lite pepparaktig smak. Dessutom kan du tillsätta lite linfröolja till en god soppa för att på ett enkelt sätt tillföra nyttiga fettsyror. Ytterligare ett sätt att tillföra linfröoljans egenskaper till din kost är att tillsätta en matsked olja till smoothies eller juicer.

Linfröoljan är mycket värmekänslig och ska inte upphettas. Av denna anledning ska linfröoljan inte användas att stekas i. När linfröoljan upphettas förstörs de fleromättade fettsyrorna och för att bevara linfröoljans nyttiga innehåll ska oljan ätas kall. När du köper linfröolja bör du av denna anledning vara noga med att linfröoljan är kallpressad.

Naturligtvis kan man även äta linfrön för att ta del av de nyttiga egenskaperna, men linfröoljan är mer koncentrerad och det kan vara lättare att få i sig större mängder av olja än linfrön.